Operativní leasing Nissan Leaf: žádné elektrické vozítko, ale opravdové auto.

Operativní leasing Nissan Leaf: žádné elektrické vozítko, ale opravdové auto.

9. 12. 2016

Nissan Leaf patří mezi průkopníky ekologické dopravy. S Teslou Model S přesvědčují mnohé váhající zákazníky o tom, že elektromobil může vypadat i jezdit stejně dobře jako jeho benzínoví a dieseloví sourozenci, navíc s úžasně nízkými provozními náklady. Ještě donedávna odrazovala mnohé zájemce o tato auta jejich vysoká pořizovací cena, nyní je ale Nissan Leaf k dostání na operativní leasing již od 9 990 Kč měsíčně. Rozhodli jsme se proto zjistit, jak se s ním žije.

 

Design Leafu neurazí, přesto je i přes několik faceliftů znát, že původní koncept byl představen již v roce 2010. Na vystouplá přední světla jsme si u Nissanu již zvykli, odvádí proud vzduchu od zpětných zrcátek a zajišťují tolik potřebnou aerodynamiku. Prohnutá záď sice může působit netypicky, ovšem rozhodně v provozu potkáte, co do designu, mnohem extravagantnější výtvory.

Uvnitř je auto překvapivě prostorné, díky bateriím uloženým pod podlahou nabídne zavazadelník objem úctyhodných 370 litrů. Potěší také prostor na zadních sedadlech, který dává tušit, že se s autem již od počátku počítalo jako s náhradou neekologických naftových taxíků. Dost nás překvapilo, že jsou místa k sezení vzadu oddělena středovým tunelem, právě rovná podlaha vzadu by jistě mohla být jednou z hlavních výhod elektromobilu.

Po usednutí za volant vás uvítá opět v podstatě standardní interiér z tvrdých, ovšem dobře slícovaných plastů. Kromě zvláštního voliče jízdních režimů tak překvapí pouze neobvyklé digitální ukazatele v kapličce přístrojů. Zobrazují údaje o nabití akumulátorů, dojezdu a rychlosti, nechybí ani možnost pěstovat si virtuální stromeček, který vás svým růstem odměňuje za citlivou práci s pedálem akcelerátoru.

Závodit se nevyplácí

Právě plynulá a úsporná jízda je pro Leaf ideální. Díky výkonu 80 kW a rychlé automatické převodovce má sice auto slušné zrychlení, ovšem jakákoliv snaha o dynamickou jízdu hodně snižuje dojezd. Nissan Leaf je nabízen ve dvou verzích s rozdílnou kapacitou baterií. Základní verze Visia s kapacitou 24 kWh nabídne dojezd 199 kilometrů, u verzí Acenta a Tekna s 30 kWh udává výrobce maximální dojezd 250 km. V reálu jsme s verzí Tekna ujeli na jedno nabití cca 190 km, nezávodili jsme, ovšem také jsme nebyli brzdou provozu.

Baterie v podlaze dávají Leafu nízké těžiště. To tvoří spolu s poměrně měkkým odpružením ideální mix stability a komfortu bez přílišného pohupování na nerovnostech. Maximální rychlost se pohybuje okolo 140 Km/h, ovšem Nissan vám v tomto případě dá jasně najevo, že je již mimo svou komfortní zónu. Pokud se rozhodnete striktně držet dálniční limit, lze s autem urazit maximálně 130 km, poté se ovšem vozidlo přepne do tzv. dojezdové módu. Na palubní desce se zobrazí malá želva a řidič musí doufat, že za 28 km někde najde dobíjecí stanici.

Dostupná úspora

Dlouhé cesty opravdu nejsou pro Leaf vhodné, jeho domovem je město, kde teprve poznáte jeho skutečné výhody. Elektromobil s vámi nikdy nebude „škubat“ při popojíždění v koloně a úžasné ticho přímo vybízí k tomu pustit si klasiku a s úsměvem na rtech pozorovat ustarané obličeje ostatních řidičů bojujících s řazením. Co vám naopak úsměv ze rtů sebere, je doba nabíjení. Přes standardní nabíječku trvá plné dobití akumulátorů u 24 kWh verze 8 hodin, u varianty s 30 kWh je to pak 9,5 hodiny. Rychlodobíjecí stanice zvládne nabít baterie obou verzí na 80% kapacity za necelých 30 minut ovšem je jich stále poskromnu, i když se jejich síť postupně rozrůstá. Ideálním řešením je dobíjet Leaf přes noc doma v garáži.

Pokud bydlíte v okolí města, máte dům s garáží a nepotřebujete zdolávat velké vzdálenosti, vyjde vás s Leafem dojíždění do práce průměrně pouze na 18 kWh za kilometr, tedy neuvěřitelných 0,80 Kč. Koupit si nový Leaf ale není levná záležitost. Základní cena je stanovena na 700 000 Kč, s několika příplatky se snadno dostanete k hranici osmi set tisíc. Zajímavou alternativou k běžnému financování je proto operativní leasing. Nissan Leaf lze na jeden rok pořídit již od 9 990 Kč při nájezdu 20 000 km. Dvouletý pronájem při nájezdu 30 000 km je poté za 13 517 Kč měsíčně. Všechny nabídky navíc zahrnují servisní služby.

Nabídky na operativní leasing Nissanu Leaf naleznete zde.

Budoucnost automobilové dopravy

Nissan Leaf není autem pro každého. Svého řidiče si chce vychovávat a do jisté míry dokáže změnit vaše návyky. Pokud se ale necháte poučit a nebudete chtít po autu věci, na které není stavěné, získáte nekomplikovaný a spolehlivý dopravní prostředek, který vám každý den ušetří několik desítek korun.

Česká legislativa bohužel zatím není, ve vztahu k alternativním pohonům, na takové úrovni jako v sousedních zemích. Daňové zvýhodnění pro jejich majitele neexistuje, ovšem například Praha uvažuje o plošném zvýhodnění elektromobilů pro parkování v modrých zónách. NaOperak.cz přeje všem „elektromobilistům“, aby se tak stalo co nejdříve.